Mitä ovat Segelbättrebåt, Keijon pojat, Kumiankka ja kumppanit, Immutable, Immersive, Source ja Rinnakkaisuutta tositarkoituksella?  No, tiistaisen Bithackin seitsemän osallistujatiimiä – tiätty! Vaikka joukkueiden nimiin oli haettu huumoria, oli itse kisaaminen totisinta totta.

Tilaisuuden lämmittelijänä ja  aiheeseen johdattelijana toimi ex-bitwiser, nykyään Sandvikilla työskentelevä Johannes Koskinen. Hän luennoi aiheesta: Rinnakkaisuutta koneenohjausjärjestelmissä – totta vai tarua.

Koskisen Johanneksen luentoa kuunneltiin korva tarkkana.

Tehtävän kimppuun

Tehtävänantona joukkueilla oli toteuttaa abstrakti rajapinta IBitlogger siten, että:

* palautus koostuu yhdestä cpp-tiedostosta
* ohjelma kääntyy ilman varoituksia
* koodin tyyli on yhdenmukainen ja selkeä
* ohjelma tulostaa tiedostoon ja stdout:iin oikealla tavalla muotoiltuja lokiviestejä (aika, loglevel, tiedosto, viesti)
* ohjelma on thread-safe, eli rajapintaa voidaan kutsua turvallisesti useasta eri threadista
* ohjelma on mahdollisimman tehokas

Joukkueet saivat toteutusta varten kaiken muun valmiina, paitsi tehtävänannossa vaaditun cpp-tiedoston, jonka oli tarkoitus sisältää toteutus IBitlogger -rajapinnalle.

Itse tehtävän suorittamiselle annettiin kolme tuntia aikaa ja kisan isäntänä & tehtävän suunnittelijana toiminut Oskari Häkkinen onnistui tehtävän vaativuudessa täydellisesti.

”Ajattelin, onko tehtävä niin helppo että se on vartissa tehty. Kai se jollain tapaa onnistunut oli, sillä ihan viime metreille sitä tehtiin”, Oskari kertaa.

Lukiolaistiimi tehtävän kimpussa.

Lopputulokset

Kaikki seitsemän joukkueesta jätti tehtävän. Tuomaristo käytti arviointiin aikaa vähän ajateltua enemmän mutta lopulta kärkikolmikko oli selvillä. Kaikkien ryhmien tuotokset kääntyivät, ja kaikilla ohjelman output näytti oikealta, mutta vain kolmella tuotos ei testattaessa kaatunut.

Voittajakaksikko erottui huomattavasti toisista kilpailutöistä ja joukkueet mahtuivatkin puolen pisteen sisään. Lopullinen ero Immersiven eduksi ratkottiin sillä, että heidän ratkaisunsa oli thread safetyn osalta vähemmän väärin. Kunnia kuuluu myös toiseksi sijoittuneille Keijon pojille.

Kuvassa Oskari ja Sami Bitwiseltä sekä Immersivet; pokaalia pitävä Joonatan ja hänestä katsottuna vasemmalla Panu sekä Rami. Voittajajoukkue lunasti pokaalin lisäksi itselleen ensi syksynä järjestettävän Bitrockin liput.

Pirkanmaalla järjestetään Hackathoneja liian harvoin

Immersiven porukka piti tehtävää ensin liian helppona.

Aluksi tehtävä vaikutti liian helpolta, mutta lopulta kolmetuntinen häkkäysaika oli hyödyllinen. Versiohistoriassa oli 16 eri versiota, joten kyllä tahti oli melkoinen. Ryhmätehtävä oli mielenkiintoinen kun muokattiin yhtä funktiota ja yritettiin käyttää Gitiä”, kertoo Joonatan Kuosa, Immersiven kapteenin ominaisuudessa.

Immersive antoikin tapahtumalle plussia mielenkiintoisesta tehtävästä, tunnelmasta ja ylipäätään siitä, että tällainen tapahtuma järjestettiin.  Jutun otsikossa puhuttiin ainakin viidestä plussasta? No, tietenkin he antoivat myös kaksi plussaa ohjelmointikielen C++:n toimiessa pääosassa tehtävän toteuttamisssa.

Ilta jatkui Kissasaunalla. Saunomisen lomassa keskusteltiin muun muassa siitä milloin seuraava hackathon järjestetään. Osallistujien mielestä opiskelun lomaan mahtuisi enemmänkin tapahtumia, joissa punnitaan omat taidot ja saa laittaa itsensä likoon.

No mehän luvattiin sitten pitää seuraava BitHack syksyllä ja muutama tapahtuma sitä ennen. Olemmehan nyt virallisestikin Tampereen Häkkäyspäämaja.