Vuosi sitten alkanut projekti pääsi eilen välietappiinsa, kun Bitwisen älykiekkojärjestelmä ja sitä hyödyntävä Tappara-applikaatio olivat ensimmäisen kerran käytössä Tampereen Hakametsän hallissa.
Valehtelisimme, jos väittäisimme, ettei jännittänyt.
Viimeiset viikot projektilaiset ovat tehneet pitkää päivää, jotta kaikki varmasti toimisi H-hetkellä. Jossain vaiheessa on vain pakko laittaa se ensimmäinen versio ulos. Ja meille ja Tappara-applikaatiolle se oli eilen. Kehitystyö toki jatkuu yhtä tomerana edelleen.
Mikä on älykiekkojärjestelmä?
Älykiekkojärjestelmä pohjautuu paikkatietoon ja se käyttää Quuppa Oy:n kehittämää paikannusteknologiaa. Hakametsässä se näkyy konkreettisesti ohuina, valkoisina laatikkoina katossa. Sekä kiekossa että pelaajien varusteissa on pienet Bluetooth-radiolähettimet, joiden signaalia hallin kattoon asennetut antennit vastaanottavat. Paikannus perustuu radiosignaalin saapumiskulman (Angle of Arrival) mittaamiseen, josta paikannusjärjestelmä laskee monimutkaisien algoritmien avulla lähettimen sijainnin.
Reaaliaikainen paikkatieto (pistenopeus/ koordinaatit) siirtyy meidän toteuttamaan älykiekkojärjestelmään, jossa se jalostuu nopeudeksi, matkaksi, jäälläoloajaksi, laukauksiksi, tilastoiksi, valmennuskuvioiksi, vedonlyöntikohteiksi tai grafiikaksi televisiolähetykseen. Käyttömuotojen rajana on vain mielikuvitus! Yhden pelin aikana tietoa kertyy yhden gigatavun verran.
Koska taustalla on niin paljon erilaisia toimintoja, me haluamme puhua älykiekkojärjestelmästä. Asiat yleensä aika tyhjentävästi ilmaiseva toimitusjohtajamme Tomi Mikkonen on toistanut koko ajan, että älykiekko ei nyt sisänsä ole se kuvaavin sana, koska kiekko itsessään on tyhmä kuin saapas. Tieto tulee tekijäporukan luomasta ympäristöstä ja kiekko, kuten pelaajatkin, ovat radiolähettimiä. Mutta se ei tarkoita sitä, että kiekon muuttaminen radiosignaalia lähettäväksi esineeksi olisi ollut ihan yksinkertaista. Ehei. Tuotepäällikkömme Mika Hulkki kulki aina välillä ajatusryppy silmien välissä mutisten jotain oikeista materiaaleista ja porauskulmista. Mikalle tämä nyt kuitenkin on ollut mielenkiintoisin työprojekti 20 vuoteen, sillä ”tässä tulee lopulta pääsemään lähelle loppukäyttäjää”. Lähetinkiekko kestää muuten useiden satojen G-voimien hidastuvuuden. Testikiekot ovat saaneet sellaisia iskuja, että pauke on kuulunut Hakametsästä Bitwisen pääkallopaikalle asti.
Kaiken kaikkiaan meillä on ollut ilo ja kunnia olla luomassa mahtavalla yhteistyöllä pakettia, joka tuottaa ensimmäisenä maailmassa reaaliaikaista tietoa pelaajasta ja kiekosta jääkiekkokatsojan mobiililaitteeseen. Kokonaisuuden päälle voisi lämätä Made in Finland -tarran, sillä teknologia on täysin kotimaista.
Seuraavana vuorossa on iOS-version teko. Applikaationkin kehittäminen jatkuu käyttäkokemusten kautta. Hyvä, rakentava palaute on jokaisen työpanoksessa tärkeää, myös meidän. Mutta nyt me hekumoimme vielä hetken eilistä tunnelmaa. Ne työporukan kesken jaetut kehut ja ablodit jo hiljenevässä Hakametsän hallissa – aijai.
Kiitos Veikkaus ja Liiga mielenkiinnosta, joka toivottavasti yltyy yhä suurempiin mittoihin. Ja erityisesti Tappara ja Quuppa Oy kaikesta lämminhenkisestä yhteistyöstä. Suurella lämmöllä muistelemme esimerkiksi sitä iltapäivää, kun testasimme Tappara-applikaation ostostoimintoa Siipikellarissa. Toisin sanoen ostimme älypuhelimillamme siipiä Tapparan piikkiin. Pakkohan se oli testata. 😉
Tappara-applikaation voi ladata Android-puhelimiin Google Play-kaupasta. Kerro meille mielipiteesi. Älykiekkojärjestelmä näkyy reaaliajassa hallikatsojille ja pelin loputtua tiedot siirtyvät kaikkien applikaatiota käyttävien puhelimiin.